Hur du optimerar bilder för SEO
Det finns många sätt att göra dina artiklar lättare att läsa på nätet – massor av styckebrytningar, korta snärtiga meningar, rubriker, underrubriker, Gifs av Kanye Wests humörsvängningar – men en av de viktigaste sätten att göra ditt innehåll ser attraktiva är med hjälp av massor av härliga bilder.
Och det bästa med bilder, är att de kan användas för att ta in organisk trafik via sökmotorn bildresultat. Men för att detta ska ske, de behöver optimeras med detta. Här är en guide till att göra dig medveten om de viktigaste sakerna du måste göra när det gäller att ladda upp bilder till din webbplats, vilket förvånansvärt många människor ignorerar ofta.
Välja bilder
Det är viktigt att använda 3d bilder med anknytning till texten i artikeln. Detta är främst från en användare erfarenhet du, som du inte vill förvirra människor med en trubbig val av bild. Bilderna måste vara av bra kvalitet, i rätt aspekt ransonen, med bra upplösning och av en storlek som är tillräckligt stor för att vara synlig på alla enheter. En annan sak att tänka på är din användning av ‘stock-bilder’.
Vi introducerade en strikt ‘ingen stock foton tillåtna’ policy när jag tillträdde som redaktör för sy. Bilder är värst. De gör din webbplats ser ut som en marknadsföring broschyr för en karaktärslös verksamhet att ‘leverages tanke-ledarteam in i heta leads’ eller några sådana skräp. De är också uttjatade, över använda och töntiga som attan.
Dyrt
Var riktigt försiktig, även om du tror att en bild är copyright gratis, den ursprungliga ägaren kan fortfarande vara Getty eller Shutterstock och du kan finna dig presenteras med en £500 fakturera månader down the line. Det är också mycket svårt just nu att ge dig ett exempel på ett lager foto utan att ådra sig en avgift så jag ska bara visa dig en vi har betalat för i förflutna.
Sluta betala för stock foton. Istället betala för din egen fotograf att ta bilder för dig, eller gå ut och göra det själv. Du bör också skapa dina egna grafer, diagram och visuella mönster också. Men om du inte har tid eller resurser att göra det – och ärligt talat vem gör? – Det finns gott om gratis och lätt-till-använda resurser där ute…
Gratis bildresurser
Google bild söka – användningsrättigheter
När du söker efter en 3d bild, kan du filtrera ut de resultat som är upphovsrättsskyddade. Bara klicka på sökverktyg, sedan användningsrättigheter och välj märkt för återanvändning. Du kommer inte alltid strike guld här, men kan vara något intressant att ingen annan har använt innan.
Flickr Creative Commons
Flickr är en fantastisk resurs för foton, och du kan använda någon som är märkta med en Creative Commons-licens. Det är ett alternativ till full upphovsrätt, du måste bara se till att du ger full kredit och länk till Flickr profilen på den person som tog bilden. Var försiktig när du använder Flickr Creative Commons, så finns det olika licenser tillgängliga, till exempel vissa fotografer bara tillåta sina bilder som ska användas för icke-kommersiella ändamål.
Unsplash
En av mina favoriter, Unsplash bilder är alla copyright gratis, du behöver bara kredit och länka till fotografen. Ibland de gränsar på ‘stock photo’ men de är alla av mycket högre kvalitet än din standard ‘modell tittar på iPhone och leende’ bilder.
Andra praktiska verktyg
GIF grabber
Tillgänglig för Mac, Gif Grabber är det bästa sättet att göra så många underbara GIF-bilder gratis. Du kan fånga allt inom din desktopen eller laptop skärm, och ändra storlek på och beskära den färdiga produkten.
Awesome screenshot
Detta är ett Chrome-tillägg som låter dig ta skärmdumpar av webbläsarfönstret (antingen delvis eller hela webbsidan) mycket enkelt, och du kan också kommentera innan du laddar ner det till din webbläsare.
Piktochart
En av de mest populära verktyg för visualisering av data, Piktochart är gratis, enkel att använda och har massor av bra mallar för infographics och andra kreatörer.
Att optimera bilder för Sök
När du har hittat eller skapade din önskad bild. Du är sedan redo att ladda upp till din webbplats.
Bildstorlek
Du kommer definitivt vill ändra storlek på fotot så det inte är en sådan massiv fil. Det är mycket lätt att förbise det faktum att de flesta iPhone bilder kan vara överstigande 3000 pixlar bred (som kan vara 2 500 pixlar större än du verkligen behöver).
Stora bildfiler kan dra sidhämtning tiden av din webbplats och direkt påverka din ranking på sökmotorer, så glöm inte att ändra storlek på dem innan du laddar upp. Om du använder en Mac, är det lätt att ändra storlek på, bara öppna bilden, navigera till verktyg och välj sedan justera storlek.
Du kan också använda Photoshop om du har det, eller du kan använda en av många online storleksändring verktyg, såsom Picresize. Alternativt om du använder en dator, kan du använda Paint. Japp, bra gamla MS Paint. Bara öppna upp Paint, klicka på öppna, Välj den bild du vill ändra storlek på och öppna den. Fliken Start, under bilden grupp, klicka på Ändra storlek.
Varning om att använda iPhone bilder
Om du laddar upp iPhone bilder till en WordPress-webbplats finns det en bugg som kan bli mycket irriterande. När du tagit en bild av något med din iPhone i stående, kan den visas som landskap när din artikel är live. Det händer inte för alla och det beror på vilken generation iPhone du använder och din WordPress mall. Du kan undvika detta genom att endast ta foton i landskapet (med volymknappen nedåt) eller finns det olika korrigeringar finns i detta forum ämne.
Fil-och/eller titelnamn
Innan du laddar upp bilden till din webbplats, se till att du ger den ett korrekt filnamn. Igen för att använda iPhone foto exempel, tenderar dessa att kallas något generiskt som IMG_6056. Så gör dig själv en tjänst och döp om den, detta hjälper inte nödvändigtvis din SEO, men det hjälper om du någonsin behöver söka efter den i back-end av din webbplats. I WordPress och andra platser, kommer bildens filnamn automatiskt att användas som dess titel.
Alt-text
Viktigast av allt är hur du beskriva din bild i avsnittet Alt (kan vara känd som Alt-taggar eller Alt-text). Google inte kan ‘se’ dina bilder, men det kan ‘läsa’ dem och vad det står är det du skriver i alt-attributet. ALT-texten ska vara tydlig, beskrivande, koncis och inte fyllda med sökord. ALT-texten är också vad som används av skärmläsarprogram för att beskriva bilder på personer med synskada.
I själva verket är det en regel som använder jag alltid när det kommer till alt-text skriva som om du beskriver det till en person med en synskada. Så exemplet ovan skulle jag skriva ‘svart och vit katt sover på en lila kudde’. Alt-texten är också vad dyker upp i rutan som visas när du håller muspekaren över en bild.
Beskrivning & Bildtext
I WordPress kommer du också se fält för beskrivning och bildtext. Dessa nödvändigtvis lägga till inte något SEO värde till dina bilder, men de kan vara användbara för andra skäl.
Beskrivningen kan användas för att lägga till många fler extra detalj, till exempel hur bilden togs, när det togs och alla andra intressanta delar. Bildtexten visas under bilden på den levande artikeln. Det är till dig om du använder en eller inte. Det kan vara bra att beskriva eller kommentera bilden.
Bild återvinning
Ibland kan du känna behovet av att kontrollera att dina egna egenhändigt skapade bilder rampantly inte används i hela internet utan riktig kredit.Du kan göra detta med hjälp av en automatisk omvänd sökning verktyg, till exempel bild Raider.
Bara Lägg dina bilder till katalogen, sedan det kommer att varna dig varje gång som en annan webbplats använder din bild. Om webbplatsen inte har gett dig riktig kredit, kan du ta kontakt och be dem att göra så. Du behöver inte vara en skrämmande idiot om det dock som det gjordes förmodligen av misstag.