Seo och sociala medier

Vad är SEO fördelarna med sociala medier?

 

Hur gör använder sociala medier nytta dina ansträngningar med SEO?

Search Engine Watch publicerade artikeln ‘Sociala medier och SEO-vänner med fördelar’ tillbaka i 2008, och jag skulle starkt rekommendera läsning det tillbaka nu för en skarp påminnelse om hur långt den digitala världen har utvecklats under de senaste nio åren.

Några av viktig statistik och poängen med i artikeln (även om modern vid tidpunkten) kan tyckas något ålderdomliga 2017:

– Facebook med 140 miljoner aktiva användare (när de är nu över 2 miljarder)

– LinkedIn att ha 30 miljoner användare (mindre än 10% av deras nuvarande användarbas)

– Populariteten av numera nedlagda sociala plattformar som Digg (som säljs för bara $500.000 2012)

– MySpace som nämns i samma andetag som Facebook, LinkedIn, Reddit och Twitter (ha!)

– Använda ‘SEO friendly’ ankartext när länka från sociala profiler (ahem… ‘pengar nyckelord’)

Ingen kunde Ana vad sociala medier skulle bli i en sådan kort tid. Nästan ett decennium senare och Facebook är inget annat än en social media supermakt, Instagram har växt från noll till över 700 miljoner användare inom loppet av bara sju år, MySpace har fallit ur popularitet i djupet av daterad populärkulturella referenser och använder ‘ SEO vänlig ‘ ankartext är ett mycket farligt spel att spela mot bakgrund av Googles Allsmäktige Penguin uppdateringar.

Det är säkert att säga att allt är mycket annorlunda nu, och eftersom det sociala medielandskapet förändras så också gör sin relation med sökmotorer och SEO praxis. Men vad exakt är detta förhållande i 2017?

Sociala medier och SEO: Det är komplicerat

Tidigare har Google gjort motstridiga uttalanden om rollen av sociala medier i deras ranking algoritm. Dels, har de uppgivit att sociala mediesidor indexeras på samma sätt som andra webbsidor, och att sociala länkar därför räknas som länkar.

Men å andra sidan, de har uppgivit att sociala mätvärden inte utgör direkt ranking faktorer. Över på Microsoft, har killarna bakom Bing sagt att de alltför anser myndigheten av sociala medier profiler (t.ex. Twitter profil metrics) och nämner ett flertal sociala plattformar i deras sökmotor.

Som vanligt håller Google sina kort nära bröstet. Forskning från lik av Neil Patel visar vad Matt Cutts avses i 2014 som ett samband men inte nödvändigtvis ett orsakssamband.

Alla mycket förvirrande faktiskt.

100% kan vi säga att sociala mätvärden har en direkt inverkan på sökmotor ranking? Förmodligen inte. Men om vi tittar på potentialen i sociala medias påverkan på sökmotor ranking är historien annorlunda.

Min personliga åsikt är att vi inte bör vara orolig om länkar från sociala medieplattformar värderas på samma sätt som en länk från en hög kvalitet och mycket relevant webbplats. Istället bör vi titta på fördelarna med att utnyttja sociala medier för att hjälpa boost ranking signaler som vi vet sökmotorer som bryr sig om. Vi bör också komma ihåg effekten av sociala medier på landskapet i sökmotorn resultatsidor (SERPs).

Fokusera på någon en viss ‘SEO metriska’ är som gamla skolan som MySpace. SEO har utvecklats till mycket mer än bara sökord och länkar. Bra SEO fungerar som en grundläggande funktion till någon holistisk, integrerad digital marknadsföringskampanj.

Vi borde förpassa dagarna av marknadsavdelningar arbetar självständigt till historieböckerna och fokusera på de ofta betydande fördelarna med integrerade kampanjer. Med detta sagt finns det några SEO metriska-specifika boosters som sociala medier kan ge.

Länk tjänar

Den heliga Graalen av någon länk-byggnad kampanj. Länk förtjänst har makt att få flera länkar från en enskild bit av innehåll jämfört med enskilda länkar vunnits från mer en på en gång traditionella guest utstationering taktik.

Det länk-byggnad på steroider, men om inte din webbplats innehåll har en stor mängd besökare eller abonnenter din länk tjäna potential har minskat avsevärt.

Ange skede vänster: sociala medier.

Den stora sak om sociala medier i 2017? Nästan alla vet du kommer att ha en profil, troligen med hundratals anslutningar. Detta ger en plattform genom vilken marknadsföring av innehåll inte kan endast distribueras direkt till hundratals människor, men desto fler människor engagera och interagera med ditt innehåll, desto fler människor utanför nätverket direkt se ditt innehåll.

Viral. Hur jag hatar det ordet. Det sätter ofta orealistiska förväntningar. Viral för mig betyder miljontals av visningar, besläktad med den svårt att förstå begreppet på Gangnam Style uppriktigt sagt vansinniga popularitet och nära 3 miljarder visningar på Youtube.

Det är bra om ditt innehåll går viral, men du behöver inte miljontals visningar och tiotusentals aktier på sociala för sociala medier att ha en inverkan på sökning ranking. Kvalitet framför kvantitet, min kära.

Om du har ens tiotals eller hundratals människor engagera sig med ditt inlägg och innehåll via en plattform som LinkedIn kan du satsa som är kvaliteten på de kopplingarna ganska hög. Om gjort rätt, kommer att dessa visningar av ditt innehåll på sociala medier resultera i andra innehållsproducenter med hänvisning till ditt innehåll i sina artiklar. Ditt innehåll har bara tjänat länkar som har en direkt inverkan på sökning ranking.

Front i sinnet: samtidig citering och samtidig förekomst

Som en kort fortsättning att länka tjäna, att din spridningen av innehåll via sociala ge beröringspunkter med ditt varumärke på flera olika plattformar. Om du vill använda ett annat ord som faller min motvilja kategorin, förblir ditt varumärke ‘front av sinne’. Detta kan i sin tur leda till omnämnanden på webben i vad som sannolikt att vara mycket relevant innehåll, därför ökar Löpdynamikskärmen samtidig citering och samtidig förekomst.

Varumärket myndigheten och CTR

Sociala kan utnyttjas för att bygga inte bara medvetenheten men också varumärke myndigheten. Att människor är mer försiktiga om falska information och nyheter på sociala medier jämfört med för några år sedan men det betyder inte att delta i en väl genomtänkt, hög kvalitet sociala mediekampanj inte kommer att utveckla ditt varumärke i ögonen på allmänheten.

Gissa vad? När de går för att söka efter en produkt kan de även söka direkt efter ditt varumärke eller associerade söktermer som är direkt relaterade till ditt varumärke. Annars om ditt varumärke är det enda resultatet som de vet inom sökresultaten, kan det öka din klickfrekvens från Sök.

Sociala medier i sökresultat

Sociala medier profiler levereras inom SERPs, tillsammans med tweets på grund av Twitter avsättning för Google åtkomst till deras ”firehose” av tweets i realtid. Som ett resultat, har din närvaro i sociala medier en inverkan på din SERP närvaro.

Visserligen majoriteten av sociala länkar inom SERPs visas för märkesvaror sökord, men detta bör inte diskonteras. Om vi i själva verket ser på marknadsföring som en mer holistisk praxis i den digitala tidsåldern, måste vi säkerställa att dina märkesvaror sökord leder till hög klickfrekvens från Sök.

Någonsin varit flippade ut av ett företag eller individens bristande sociala närvaro? Detta kan vara särskilt gripande för nyare företag eller icke-hushåll namnen. I dagens samhälle där anhängare numrerar, gillar och delar har en verklig inverkan på myndigheten, det faktum att sociala medier resultat visas i märkesvaror sökningar bör inte underskattas, inte bara i klickfrekvenser från SERPs men också framtida konverteringar.

Kommer sociala mätvärden någonsin att en direkt ranking faktor?

Från vår forskning är det klart att det finns några ganska stora problem med sökmotorer använder sociala mätvärden som en direkt ranking faktor. Dessa inkluderar begränsad åtkomst för robotar att krypa plattformarna och därför förstå social myndighet, och förekomsten av falska profiler eller ‘köpte lik’ som sannolikt kommer att ses i samma ljus som betalda länkar.

Kort sagt, finns det för närvarande alltför mycket bestämmelse för manipulation av dessa mätvärden för sökmotorer att banken på dem. Kommer att ändra detta i framtiden?

Med tanke på att Google och Facebook är två av de största företagen i världen tävlar om uppmärksamhet av oss alla, ser vi inte dem gå med händerna, öppna sina dörrar och sjunger Kumbaya runt en lägereld tillsammans någon gång snart.

Sociala medier har sina fördelar

Huruvida Google eller Bing räkna sociala är mätvärden som direkt ranking faktorer något av en stridsfråga. Sociala medier och SEO ska arbeta tillsammans, dela innehåll eller utnyttja engagemang mätvärden som data för framtida skapande av innehåll.

Lest vi glömmer, företag kan dra nytta av intäkterna direkt från sociala medier oavsett dess påverkan på sökning ranking. Sociala mediekampanjer bör inriktas främst på att generera sin egen framgång, med SEO överväganden som en sekundär (men fortfarande viktigt) ersättning.